۱۳۹۱ آذر ۱۹, یکشنبه

هر روز روز دانشجو


16 آذر ماه رو به نام روز دانشجو می شناسیم روزی که به مناسبت سالگرد کشته شدن سه نفر از دانشجویان دانشگاه فنی تهران در سال 1332 و اعتراضات دانشجویی به از سرگیری مجدد رابطه با بریتانیا و سفر ریچارد نیکسون معاون وقت رییس جمهور آمریکا به ایران شکل گرفت و حوادثی که در پی این اعتراضات رخ داد موجب شد تا این روز توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز تجمعات و مباحث دانشجویان مخالف حکومت پهلوی بود روز دانشجو نام بگیره .
اکنون که روز دانشجو را گرامی میداریم 59 سال از آن تاریخ می گذرد 59 بار سالروز 16 آذر گرامی داشته شد تا یاد و نام تمام فعالین دانشجویی گرامی داشته شود و خواسته های خود را تکرار کنند ، دانشجویانی که امروز پس از گذشت 59 سال همچنان به دنبال کسب حقوق و آزادی های انسانی خود و جامعه شان هستند .
در تمام این سالها بارها دانشجویان به بهانه های مختلف مورد تعرض حکومت قرار گرفتند و در 33 سال اخیر و با توجه به شکل گیری حکومت جمهوری اسلامی می توان به جرات گفت که این برخوردها روز به روز شدیدتر و خصمانه تر شده است . دانشجویانی که تنها سلاحشان قلم و کلامشان است از جانب حکومت هیچگاه تحمل نشده اند و اگر سخنی بیان کردند با انواع تهمتها و برخوردها رو به رو شدند، شاید همه ما 16 آذر را با نام و یاد دانشجو می شناسیم اما اگر در تاریخ رویدادهای پیش آمده در این سالها نگاهی بیاندازیم میبینیم که چه بسیار حوادثی در تاریخهای متفاوتی روی داده که هر کدام از آنها خود میتواند یادروزی برای زنده نگهداشتن نام دانشجو و جنبش دانشجویی باشد.
هیچکدام از ما 18 تیر هزار و سیصد و هفتاد و هشت را از خاطر نبرده ایم روزی که حریم و حرمت دانشجو شکسته شد و به فرمان رهبران و مسئولین نظام کوی دانشگاه به خون کشیده شد تا لنکه ننگ دیگری بر پیشانی نظام جمهوری اسلامی نشانده شود و نام دانشجویانی همچون ; عزت ا... ابراهیم نژاد ، فرشته علیزاده ، تامی حامی فر و اکبر محمدی برای همیشه در یاد و خاطره ها نقش ببندد دانشجویانی که جان خود را در راه آزادی خود و ایران نثار کردند ، پس از آن سالها همچنان در یاد و سالروز 18 تیر در دانشگاههای ایران یاد و خاطره این عزیزان گرامی داشته می شود.
امروز که بیش از سیزده سال از آن رویداد می گذرد جنبش دانشجویی ایران شاهد رویدادهای بسیاری بوده که پس از اتفاقات تیر ماه سال هفتاد و هشت می توان جدی ترین حوادث شکل گرفته را حوادث پس از کودتای انتخاباتی سال 88 دانست برخوردهایی که در پاسخ به اعتراضات بر حق مردمی و دانشجویی به کودتای انتخاباتی از سوی حکومت شکل گرفت و با حمله به خوابگاه و کوی دانشگاه تهران حریم دانشگاه را بار دیگرشکستند که موجب شد دانشجویان بسیاری کشته ، مصدوم و دستگیر شوند برخوردهای وحشیانه ای که بوسیله عوامل لباس شخصی ، سپاه و نیروهای انتظامی صورت گرفت از یاد و خاطره دانشجو و جامعه ایرانی هرگز پاک نخواهد شد و دستان خونین نظام از ریختن خون این فرزندان ایران هرگز شسته نخواهد شد . امروز چه بسیار دانشجویانی که همچنان در زندانهای رژیم به سر میبرند زندانیانی همچون : مجید توکلی ، مهدیه گلرو ، بهاره هدایت ، مجید دری و بسیار دانشجویان دیگری که به عنوان دانشجوی ستاره دار از تحصیل محروم گشتند .
اکنون پس از گذشت این سالها و رویدادهای مختلف جنبش دانشجویی ایران همچنان زنده و پویاست و در مسیر خود برای کسب حقوق اولیه انسانی مردم و آزادی میهن تلاش می کند مسیری که بی شک راه آزادی ایران و ایرانی از آن خواهد گذشت .
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر