۱۳۹۱ آذر ۶, دوشنبه

عشق حسین یا شوق نذری ؟



ماه محرم با دهه عاشورا و آغاز مراسم های سوگواری برای امام حسین و یارانش آغاز می شود مراسم هایی که بسته به سنن و فرهنگ هر کشور و شهری به شکل و گونه ای برگزار می شود گروهی به سینه زنی مشغول اند ، دسته ای به زنجیر زنی ، عده ای به قمه زنی و . . .  شیوه های گوناگون ، برخی از شیعیان مراسمها را در مساجد و حسینیه ها برگزار می کنند ، برخی در خیابانها و معابر عمومی  و برخی در منازل و محلهای شخصی اما تمام یا اکثر این مراسم ها نقطه مشترکی دارند و آن نذری دادن است .
نذری به این معناست که فردی عملی را در راه خدا انجام می دهد مثلا فردی که بیماری ای دارد بین خود و خدای خود نذر می کند که اگر خوب شد یک روز در هفته را روزه بگیرد و به واسطه نذر واجب می شود که این عمل را انجام دهد .
در ماه محرم بسته به رویدادهایی که در این ماه رخ داده بازار نذری بسیار گرم می شود تا آنجا که ازمراسم های اصلی ماه محرم محسوب می شود ، اجاقهای بسیاری روشن می شوند و دیگهای زیادی می جوشند تا سفره نذری را رونق دهند تا آنجا که حتی اصل مسئله عذا داری تحت تاثیر نذری قرار می گیرد . بر حسب تجربه ی زندگی در کشوری شیعه بارها شاهد این مراسم ها بودم ،  مراسم هایی که سفره های رنگینی در آن پهن شد و خوراکی های رنگارنگی در سفره چیده شد ، بریز و بپاشهایی که اضافه خوراک باقیمانده اش خوراک یک ساله ده ها انسان فقیر بود ، سفره هایی که بیش از اینکه به عشق حسین پهن شده باشند به ریا و فخر بود ، دیدن مردمی که پشت در خانه ای مدتها در صف می ایستند تا ظرفی غذا بگیرند مردمی که نه ظاهری فقیر و نه شکمی گرسنه دارند همیشه آزار دهنده است . اعتراف می کنم که هیچگاه درک نکردم که به چه دلیل شخصی عده ای را به بهانه ی نذری پشت در خانه اش جمع می کند ؟ خوب اگر میهمانی ای دادی و سفره ای پهن کردی میهمانانت را به درون خانه ات دعوت کن اگر امکان و یا جای پذیرایی از این همه میهمان را نداری چرا شیوه دیگری انتخاب نمی کنی تا نذرت را بجا بیاوری ؟ آیا می خواهی محلی بفهمند که شما چقدر بخشنده ای ؟؟؟
گاهی شک میکنم که اگر در ماه محرم نذری ای داده نمی شد آیا مراسم هایش اینگونه پرشور برگزار می شد ؟ بدون شک برای شما پیش آمده که بعد از تلف شدن وقتتان در ترافیک هنگامی که به منشا ترافیک می رسید میبینید عده ای با ظرفهایی در دست وسط خیابان شربت و خوراکی نذری میدهند و کمی جلوتر ظرفهای خالی ای که از پنجره ماشینها به بیرون پرتاب شده و آسفالت خیابان را به رنگ ظرفها تغییر داده ! چرا . . ؟ خیابان جای نذری دادن است ؟ و سوالی مهمتر چرا عده ای به گرمی این بازار مشغولند ؟ اگر نیت کار خیر و خدایی است چرا راه درستش را انتخاب نمی کنید ؟ خیلی سخت است که بخواهیم آماری بدهیم که چه مقدار مواد خوراکی در این ماه مصرف می شود اما از یک چیز مطمئنم که اگر این مواد به شیوه ای درست در کشور میان نیازمندان پخش می شد تا سال دیگر هیچ گرسنه ای در کشور سر بر بالش نمی گذاشت . بی شک اگر مواد خوراکییتان را در ماشین بگذارید و سری به جنوب شهر بزنید و نذرتان را در آنجا ادا کنید مسیر درست تر و بهتری انتخاب کرده اید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر